Babské rady – co můžete udělat pro své dítě 

Pokud jako rodiče vidíte, že se vaše dítě trápí, je to pro vás nejspíš dost těžké, možná i proto, že s tím nemůžete moc udělat. Nabízíme vám proto několik jednoduchých věcí, které teď udělat můžete. Samy o sobě možná depresi nevyléčí, trápení nezaženou. Každopádně mohou trochu pomoct. A cokoli, co teď dítě podpoří, je dobré. 

  • Dostatek pohybu. Staré dobré endorfiny. Pokud má vaše dítě rádo pohyb, dopřejte mu ho co nejvíce. Sportovní kroužek mu poskytne možnost být s vrstevníky a přijít na jiné myšlenky. Jestli to není pro vaše dítě to pravé ořechové, vzpomeňte na to, jakou radost může přinést obyčejné skákání na trampolíně nebo i výlet na kole.  

  • Čas na nudu. Rada s dostatkem pohybu a obava o to, aby si dítě neublížilo, může rodiče snadno svést k tomu, že dítěti budou velmi strukturovat čas a budou se snažit, aby přišlo na jiné myšlenky. Pro zdravý vývoj je ale nezbytné mít taky čas, kdy dítě nedělá nic. Při pohledu zvenčí to vypadá jako zahálka, ve skutečnosti je to ale čas pro zrání a růst. Příliš nabitý rozvrh a čas strukturovaný zvenčí může někdy nadělat víc škody než užitku.  

  • Dostatek světla. Světlo má prokazatelný vliv na naši náladu, fototerapie je jeden ze způsobů léčby poruch nálad.  Může to znít zvláštně, ale výrazné jasné světlo v místnosti, kde dítě tráví čas nebo častý pobyt venku na sluníčku ovlivňuje chemii mozku a pomáhá cítit se šťastnější.  

  • Pestrá strava. S plným bříškem se život snáší snáz a jídlo funguje i jako zlepšovač nálady. Některé potraviny obsahují látky, ze kterých si naše tělo vyrábí “šťastné hormony.” Mezi taková užitečná jídla patří banány, mandle, jablka, jogurty, čokoláda, melouny, vejce, fazole, nebo ryby. 

  • Buďte spolu. Část svého času věnujte aktivitě, kdy jste opravdu spolu.  Nejenom fyzicky, ale i mentálně. Je jedno, co budete dělat, jestli si budete hrát, nebo spolu třeba péct štrůdl, ale dělejte to tak, abyste u toho byli plnou pozorností s dítětem. Nebo můžete doma zavést speciální čas, třeba 20 minut každý týden, které věnujete pouze jednomu dítěti. Strávíte jej spolu, nikým nerušeni, jen vy dva. A dělat budete to, co zrovna v tu chvíli chce dítě. Není to rodič, kdo určuje program.  

smutné děti

Děti a dospívající s nějakou formou depresivních stavů bývají častými hosty Krizového centra pro děti, kde pracuji. Když je dítě najednou bez nálady, bývá smutné, podrážděné a nic ho nebaví, rodiče si toho obvykle všimnou. Když se navíc přidají některé výraznější projevy, jako třeba noční můry, výroky typu “raději bych nebyl,” “život už mě nebaví” nebo to, že si dítě začne ubližovat, zpravidla to pak rodiče vyděsí natolik, že sáhnou po telefonu a hledají pomoc. Třeba u nás. 

Přicházejí k nám také děti, jejichž potíže na první pohled nevypadají jako deprese. Zlobí, jsou vzteklé, drzé na rodiče a učitele, zlé na sourozence nebo spolužáky. Děti, které nechtějí chodit do školy nebo se začaly špatně učit. Děti, které mají nevysvětlitelné bolesti břicha, hlavy nebo končetin. I takto ale může někdy vypadat dítě s depresí. Zejména mladší děti velmi často vyjadřují své pocity tělesně. Neumí slovy popsat, co se v nich odehrává, a někdy to ani samy nepoznají. Nezasvěcenému pak můžou připadat drzé, zlé, líné nebo nevděčné. My ale v takových případech naopak zbystříme pozornost. Děti totiž nikdy nezlobí schválně. Děti zlobí, když je něco zlobí. 

A nebylo by vlastně spíš zvláštní, kdyby teď byla veselá? 

Smutek, zlost a pocity beznaděje obvykle nepřicházejí samy od sebe. Nejčastěji bývají reakcí na něco, co se v životě dítěte děje. Nezřídka se potkávám s rodiči, kteří mi vyprávějí, že jim v nemocnici umírá dědeček a mají starost o staršího syna, který se chová zvláštně. Je zvýšeně citlivý, hodně pláče a nechce spát v pokoji sám. Jindy je to zase maminka, která se bojí o dceru. Je nevysvětlitelně podrážděná, má potíže ve škole a bývá ufňukaná. Navíc se teď s manželem rozvádějí. Děti zkrátka zrcadlí to, co se v rodině děje. Život plyne směrem nahoru a dolů. Je přirozené, když se naše nálady a pocity podle toho střídají. Nejsme vždycky šťastní. Někdy jsme naštvaní, smutní a znechucení.

Někdy se bojíme. Z různých důvodů se stává, že nechceme, aby se o těchto našich pocitech dozvěděli ostatní. Snažíme vypadat spokojení, vyrovnaní a silní. Někdy to děláme i před svými nejbližšími. “Nemůžu se teď ani pořádně vybrečet, nechci, aby to viděly děti.”  

Co se (ne)mohou naučit 

Pro své děti jsme vzorem. Učí se od nás jak si vyčistit zuby, jak vařit, a taky to, jak zvládat různé životní těžkosti. Vidí na nás, o čem se může a nemůže mluvit, které pocity se smí a nesmí projevovat navenek. Učí od nás i to, jak si poradit se svými náladami. Když od nás odkoukají, že smutek, zlost nebo strach v životě nemají místo, budou se je snažit zatlačit někam, kde k nim nikdo nebude mít přístup. Nedozví se, že “vybrečet se” může člověku ulevit, i když už je dospělý. 

Vždyť o nic nejde... 

Děti nemají životní zkušenosti dospělých. Nezažily, že bolest přejde. Nevědí, že spory se urovnají. Že se vztahy proměňují. Krize skončí, vztahy se upevní a někdy taky ne. Jednu lásku nahradí jiná, stejně hodnotná. Jejich problém je v tu chvíli pro ně vždycky obrovský. Už se stalo, že si dítě sáhlo na život z důvodů, nad kterými by se dospělý pousmál. I kdyby se bylo svěřilo.  

Pokud vidíte, že se s vašim dítětem něco děje, pravděpodobně zažívá něco, co je přirozené a v pořádku. Je ale dobré zbystřit. A raději nic nepodcenit. 

Léčba depresí u dětí bývá během na dlouhou trať. Nečekejte rychlé výsledky. Já osobně jsem se ještě nikdy nepotkala s dítětem, u nějž by depresivní stav vznikl z ničeho nic, jen narušenou chemií mozku. Smutek, zlost a pocity beznaděje bývají reakcí na něco, co se v životě dítěte děje. Někdy to mohou být věci, které jsou v naší moci změnit, jindy se s nimi ale musíme naučit žít. A než se to stane, nezávisle na tom, jestli nám k tomu budou pomáhat léky anebo to půjde bez nich, uplyne řada měsíců. Dávejte mezitím na sebe pozor. Držíme vám palce. 

článek zpracovaný pro časopis Kolibřík

Telefon

777 679 157

  • Pinterest - Bílý kruh
  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

Na Baranovci 30

Ostrava